Dec 10, 2011

Kebersihan Diri

Hello readers & followers..

Semenjak..dua menjak..tiga menjak..empat menjak ni wan tak tahu la kenapa asyik ternampak pemandangan yg menjijikkan mata nak melihat.

Mostly kan,wan asyik jumpa budak-budak kecik umur dalam lingkungan 4-12 tahun..kiranya lingkungan 11-12 tahun tu dah cukup besar dan cukup mengerti abou kebersihan diri..budak-budak yang 'menghiasi' mata wan tu amatlah selekeh dan 'berlemuiiihhhh...' la senang cakap orang kampung ni kan..heehee!!

Selekeh/kotor/jijik/berlemuuiiihhh bagi pandangan wan terhadap seseorang yg diletakkan dlm kategori ni
  1. keluar masuk rumah tak pakai kasut..eeuuww!!jijik kot pijak2 tanah tu..
  2. suka-suka hati kau nak pakai kasut dalam rumah..jenuh laa orang nak solat pun 'kotor' and tak pasal yang kulit allergic tu habis menggaru macam beruk sudah..
  3. bangun pagi tak gosok gigi terus ambil sarapan !! lagi-lagi menjijikkan.
  4. pegang kucing,main-main kotor kat luar,bila makan tak basuh tangan and pegang2 orang lain..kotor lahh..kotor !!
  5. bangun pepagi tak mandi..orang suruh mandi pun liatt...jenuh la weyy orang macam ni !
tak suka lahh macam nie..bagi wan,budak-budak kecik tu takkan sekotor ni,takkan seselekeh ni kalau diajar,dididik dari awal pasal kebersihan diri ni..mak ayah patut malu lah sikit nak bawak anak-anak yang selekh and kotor bebagai nak pergi tempat awam..

ni kalau nak berjalan kuku kaki pun hitam..yekk!!yekkk!!yekk!! geli weyhh..geli!!


kalau kucing pun ada rasa nak gosok gigi,kite..??kite..??

so,tak perlulah sampai sekotor yg dicakapkan..ajar lah benda-benda asas tu sejak kecil..ni yg umur 11-12 tahun bila ditegur dah meragam bebagai..sepatutnya umur macam tu dah tahu semua tu.dah reti nak gosok gigi !!

perkara macam ni takkan ada kalau mak ayah ada kesedaran nak didik anak-anak pasal kebersihan diri ni..wan percaya bukan dekat sekeliling wan je,banyak lagi benda macam ni berlaku dekat sekeliling korang kan?so fikir-fikirkan..:)

3 comments:

kura said...

gua mmg jarang mandi pagi.. selalunya tghhari sikit-sikit. HAHAHA

wanda said...

kura busuk..hahaa

wanda said...

kura busuk..hahaa